сряда, 19 октомври 2011 г.

Страхът от нова рецесия сковава потреблението в Европа

Забавеният икономически растеж и страхът от нова рецесия принуждават европейците да отлагат големи и скъпи покупки и да харчат основно за стоки от първа необходимост заради очакваният им за по-ниски доходи. Това показва проучване за потребителския климат през третото тримесечие на годината (юли - септември) на консултантската компания GfK, направено от името на Европейската комисия.



Тревогите за бъдещето са породени от влошаването на дълговата криза. Докато през пролетта повечето хора в ЕС бяха оптимисти, че кризата ще бъде преодоляна в близко бъдеще, през лятото е настъпила значителна промяна в настроенията, показва проучването. Причината са дебатите около спасителния план за Гърция и забавянето на растежа дори и в страни като Германия. Свитото потребление е проблем, защото допълнително забавя икономиките и излизането им с кризата.

GfK отчита, че от юни до септември потребителското доверие се е сринало в почти всички европейски страни, включени в проучването. Най-голямо е понижението в Германия, намаление има в Австрия и Франция. По-малки са спадовете в Полша, България и Румъния.

Най-големи песимисти са гърците, които вече не вярват, че икономиката на страната ще се възстанови в обозримо бъдеще. В България очакванията за развитието на икономиката също са негативни, като през последните месеци са доста променливи, което се дължи на притеснението, че проблемите в Европа ще се отразят негативно на страната.

Такава е прогнозата и на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Според нея, ако дълговата криза в еврозоната не се реши бързо, тя ще се отрази и на икономиките в Централна и Източна Европа заради търговските и финансовите им връзки, а България е в челната петица по риск. По тази причина банката намали прогнозата си за икономически растеж за 2012 г. с над 1 процентен пункт за тези страни. Днес в Букурещ финансовия министър Симеон Дянков заяви, че очаква растеж от 2.9% догодина в България.

Източник dnevnik.bg

0 коментара:

Публикуване на коментар