понеделник, 11 февруари 2013 г.

Какво пише в сметките за ток?

Делян Добрев даде обяснение за всеки ред от фактурите

Какво пише в сметките за ток?
Фактурите, които получихме през януари, са по-пълни и с повече детайли и това е факт заради Третия либерализационен пакет, коментира в ефира на bTV министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев. Той обясни какво означава всеки ред от сметката, която изпращат ежемесечно електроразпределителните дружества.


В последните фактури ясно се вижда, че потребената енергия е около 1/3 от стойността, която трябва да бъде платена. По допълнителните пера като "Достъп до разпределителната мрежа" се заплаща за преноса на електричеството от мястото на производство до населеното място.

По перото "Пренос през разпределителната мрежа НН" пък се заплаща за разпределението на електричеството в рамките на населеното място. "Сумата е по-голяма, тъй като мрежата в населеното място е с много по-голяма дължина, спрямо преноса от мястото на производство до населеното място", обясни Добрев.

В "Добавка за зелена енергия" се включват разходите за производство на енергия от възобновяеми енергийни източници. "Тук се включват 13-те процента, с които беше увеличена цената на електричеството от 1 юли 2012 година", коментира още икономическият министър.

Той допълни, че с перото "Невъзстановяеми разходи" се заплащат разходите за дългосрочните договори, сключени през 2000 година. "AES "Гълъбово" обаче заработи на пълна мощност едва през 2011 година, така че сега берем плодовете от договорите, сключени преди толкова години", допълни Добрев.
Всъщност всички тези допълнителни редове във фактурите винаги са били в сметката, която трябва да платим, но не са били видими, стана ясно от думите на министъра.

Необходима е цялостна, но и дългосрочна стратегия за справяне с проблемите с битовите сметки, смята омбудсмана Константин Пенчев малко по-рано в ефира на "Нова Телевизия". Според него проблемът е от години и трябват години, за да бъде решен.

"Не е нормално хората да си дават цялата заплата за отопление, без да имат радиатори", заяви още той.

Омбудсманът коментира, че 30% от жалбите, които получава, са срещу доставчиците на обществени услуги и мобилните оператори. В последния месец има ръст на жалбите срещу топлофикационните дружества, но не и срещу ЕРП-тата и ВиК операторите.

Пенчев призова да не бъде политизиран проблемът. "Трябва да бъде направена цялостна ревизия на сметките и да бъде изготвена дългосрочна стратегия за преодоляване на слабостите на системата", допълни още той и призова дружествата да обясняват на хората какво точно вписват във фактурите.

Източник dnes.bg

0 коментара:

Публикуване на коментар